Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło nabór wniosków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na projekty inwestycyjne w zakresie transportu intermodalnego. Na dofinansowanie będą mogły liczyć zarówno zadania związane z terminalami intermodalnymi, jak również zakupy taboru kolejowego. Do podziału jest blisko 782 mln zł.
Jak informował w tym miesiącu “Rynek Kolejowy”,
przewozy intermodalne w Polsce w 2023 roku spadły w porównaniu z poprzednim rokiem – aż o 6,3% w zakresie wolumenu ładunków i o 1,5% w zakresie pracy przewozowej. Jeszcze bardziej spadła liczba przewiezionych ekwiwalentów kontenera 20-stopowego, czyli TEU. O ile w 2022 roku wyniosła blisko 2,84 mln TEU, tak w ubiegłym roku tylko nieco ponad 2,43 mln TEU, co oznacza spadek o ponad 14% rok do roku. To jednocześnie kolejny spadek z rzędu.
Przyczyn tego stanu rzeczy jest wiele – z jednej strony inwestycje w drogi szybkiego ruchu są realizowane znacznie szybciej i na większą skalę aniżeli kolejowe, a z drugiej strony transport kolejowy w wielu przypadkach jest w Polsce droższy i bardziej zawodny z racji opóźnień liczonych już nawet nie w kilkunastu, lecz kilkudziesięciu godzinach. Ponadto lata 2022-2023 upłynęły pod znakiem ogromnych zmian geopolitycznych, wywołanych rosyjską agresją na Ukrainę. Spowodowało to spadek przewozów kontenerów w osi wschód-zachód i jednocześnie konieczność zaangażowania znacznych zasobów do obsługi przewozów ładunków masowych z Ukrainy.
Wydaje się jednak, że w obliczu zaostrzającej się polityki klimatycznej Unii Europejskiej perspektywy dla przewozów intermodalnych w Polsce są jednak korzystne. – Po przejściowym kryzysie w kolejowych przewozach intermodalnych czeka nas powrót do dobrych wyników –
mówił Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska, w rozmowie z “Rynkiem Kolejowym”. Rozwój transportu intermodalnego jest również w dalszym ciągu wspierany z funduszy europejskich. Kolejny nabór wniosków na dofinansowanie inwestycji w tym obszarze w trybie konkursowym ogłosiło Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Jak wskazuje CUPT, na dofinansowanie będą mogły liczyć inwestycje w obszarze budowy i przebudowy infrastruktury terminali intermodalnych, zakupu i modernizacji urządzeń przeznaczonych do ich obsługi oraz nabycia, udoskonalania i wdrażania systemów informatycznych przeznaczonych do obsługi terminali intermodalnych, a także systemów telematycznych i satelitarnych związanych z transportem intermodalnym. Przewidziano także dofinansowanie dla projektów w zakresie zakupu nowego lub używanego zeroemisyjnego taboru kolejowego. Nabór wniosków uruchomiony został w dniu 16 maja. Zamknięcie naboru przewidziano w dniu 15 lipca bieżącego roku.
Program jest realizowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączna wielkość środków do podziału wynosi blisko 782 mln zł. Fundusze dostępne będą dla pooli taborowych, udostępniających przewoźnikom tabor kolejowy z przeznaczeniem do transportu intermodalnego, przedsiębiorców z państw członkowskich Unii Europejskiej realizujących działalność na rynku przewozów intermodalnych lub planujących takową oraz zarządców infrastruktury kolejowej, zapewniającej bezpośredni dostęp do terminali intermodalnych.